Handleiding voor een fijne vakantiereis!

De vakanties staan weer voor de deur. 

Zou je ook graag zo ontspannen mogelijk op je bestemming aan willen komen?

Het lukt vast met onderstaande tips!

1. Probeer een dag voordat je weg gaat al vrij te hebben.
Ben jij ook zo iemand die tot het laatste moment doorwerkt? Of als jullie om 9.00 uur weg moeten de koffer om half 9 nog wijd open staat omdat deze nog moet worden ingepakt?

Dan ga je met een vol hoofd en bol van de spanning op weg. Je weet het zelf ook wel, dat kan beter.

Probeer het zo te plannen dat je de twee weken voordat je gaat, voldoende rust pakt. Op tijd naar bed, een to do list maken. Download een week voordat je gaat een standaard vakantie lijst, die kan je aanpassen naar jouw wensen. Zorg dat je bij bent met de was, alles wat je alleen op vakantie nodig hebt leg je meteen opzij of al in de koffer. Dan hoef je een dag vooraf alleen nog de laatste dingetjes in te pakken. En die dag voor de vakantie? Ga iets leuks doen, koop een leuk vakantieboek, ga nog even naar de schoonheidsspecialiste, neem een lekkere massage… Kortom, kom alvast een beetje tot rust. De avond voordat je weggaat eet je een gezonde maaltijd, drink je water en laat je de alcohol staan. Dan slaap je veel beter en ga je relaxed op pad!

 

2. Water, water, water
Blijf voldoende water drinken onderweg. Dan moet je misschien wat vaker naar de wc maar bedenk dat water voor een goede stofwisseling zorgt. Als je te weinig drinkt voel je je sneller moe en kan je je wat minder goed concentreren. Je kunt er zelfs hoofdpijn van krijgen. Zeker in een vliegtuig of in een auto met airconditioning kan je bijna niet genoeg drinken. En zie dat extra wc-bezoekje ook als een goede manier om wat lichaamsbeweging te krijgen.

 

3. Gezonde tussendoortjes.

Een lange autorit zorgt voor verveling. De verleiding is groot om de tijd te doden met snoepen en snaaien. Ook wij hebben een zak drop en een rol koekjes in de auto voor onderweg. Maar het is wel een goed idee om ook eens wat anders mee te nemen. Doe thuis wat diepvriesfruit in een bakje (of bakjes, voor iedereen eentje) en eventueel een klein wegwerpvorkje. Het fruit blijft zo wel een tijdje koud en lekker fris.

4. Noten
Heel prettig bij hartige trek is een handje ongezouten noten. Ook hiervan mag een bakje niet ontbreken, zo kan je de vette hap op tankstations vast beter weerstaan.

 

5. Rauwkost

Best wel prijzig, die snackbekers met kant en klare minigroenten bij de supermarkt. Maar ach, onderweg naar vakantie is een feestje en daar horen speciale dingen bij. Een mini-komkommer eet nu eenmaal net even leuker dan een los plakje. En die tomaten in al die gezellige kleurtjes happen makkelijk weg!

 

6. Lunch

Ga je met de auto op reis? Sla je lunch niet over. En dan bedoel ik niet dat je al rijdend een klef wit bolletje wegwerkt. Stop op een groenrijke plek (neem een afslag naar een dorpje met een spannende naam, ga even weg van de snelweg) en leg een groot picknick kleed neer. Maak van tevoren lekkere voedzame volkorenbroodjes van de bakker met rauwkost en goed beleg. Wil je eens wat anders, maak dan volkorenwraps (besmeren met roomkaas, flink wat sla en dan beleggen naar keuze zoals plakjes zalm. Eiersalade of tonijnsalade is ook lekker. Plakjes avocado met mager beleg. Leef je uit. Oprollen, in plasticfolie pakken en klaar).  Na de lunch is beweging altijd goed voor je. Trap een balletje of wandel rond. Zo stap je weer fris en voldaan de auto in.

 

7. Snack time
En dan zit je al een uur of 5 in de auto. Je wordt wat flauw en je wilt eigenlijk wat krachtvoer. En nee, laat de zoetigheid dan liever liggen. Voor deze momenten neem je een gekookt eitje. De eiwitten zorgen dat de bloedsuikerspiegel in balans blijft en zo kan je nog even door. Vind je dat eieren niet zo lekker ruiken? Zet een raampje open.

 

8. Snoep
Mag er dan helemaal geen snoepje gegeten worden? Dat bepaal je natuurlijk helemaal zelf. Mijn ervaring is dat als je de snoepmomenten beperkt en zeker de geraffineerde suikers laat staan, je fitter en uitgeruster op vakantie aankomt. Vroeger, toen de kinderen nog klein waren namen wij een kookwekker mee. Die zetten we op 60 minuten en iedere keer als hij rinkelde mochten ze een klein cadeautje uit de vakantietrommel kiezen. Ze zijn nu bijna 30 en ze hebben het er nog wel eens over!

 

9. Wagenziekte en andere ongemakken

Blijf eten en drinken en zorg voor een emmertje waar je al een waterdicht plastic zakje in hebt gedaan. Mocht je niet op tijd kunnen stoppen komt dit goed van pas en je kunt het zakje zo weggooien. Een schoon zakje in het emmertje en hopelijk hoef je dat dan niet te gebruiken. Zorg dat je zakdoeken en vochtige doekjes je bij hebt. Altijd fijn bij kleefvingers of andere ongelukjes. En ook al heb je airco in de auto, soms is het raam open ook erg prettig. Vergeet ook de zak voor eventueel afval niet. Dan hou je de auto lekker opgeruimd.

 

Kortom, gezonder eten onderweg naar vakantie draait om een goede voorbereiding. Vul een picknick tas vol met bovengenoemd lekkers en de maak de avond ervoor de lunch klaar. Zet je waterfles(jes) in de koelkast of bevries er een paar en gebruik die als koelelement.

Blijf in ieder geval genoeg drinken, om afvalstoffen kwijt te raken. Hopelijk kom je zo een stuk frisser en energieker aan op de eindbestemming.

Fijne vakantie!