Nooit meer boodschappen- kook- en eetstress!

Daarom heb je opeens zoveel zin in chips of snoep

Gepubliceerd op 2 november 2020 om 14:21

Je kent dat gevoel vast wel, je hebt opeens superveel zin in fastfood, of suiker, of chips.. Waarom.. Je bent toch aan het bouwen aan een gezond eetpatroon en net zo lekker aan het afvallen. Of juist niet, maar ook dan kan die enorme behoefte aan zoet of zout toeslaan.
 
Signaal
Eigenlijk is zin in ongezond eten een signaal van je lichaam dat het een tekort heeft aan iets of aan bepaalde voedingsstoffen. Meestal zijn dat mineralen, maar even goed kan je humeur bepalen wat je wilt eten. Daarom hieronder lijstje met 'symptomen' en van wat gezonde alternatieven die de trek in dit soort eten verminderen. 

Patat met mayonaise, hamburgers en ander fastfood
Je lichaam heeft behoefte aan zout en vet als teken van vermoeidheid.
Wanneer je lichaam hard werkt door bijvoorbeeld sport of stress verliest het zout. Fastfood is een snelle manier om dit op te nemen, maar zo krijg je wel meer binnen dan je nodig hebt. Probeer dus de koelkast te vermijden en neem de weg die langs dat zeer duidelijk aanwezige fastfoodrestaurant gaat vandaag maar niet.. Ook al is de horeca gesloten, afhalen kan nog steeds….
Beter is: 
Eet natriumrijke producten  als olijven of vis. Een bruin broodje met gestoomde makreel bijvoorbeeld. Of ga voor een smoothie met wortel en selderij.
 
Chips en/of volvette kaas
Je lichaam heeft behoefte aan zout-natrium en eiwitten. Dit soort trek is een combinatie van verveling en moeheid. Eigenlijk zou je als je deze trek krijgt niet langer voor de tv of lekker uitgebreid op de bank moeten blijven zitten maar een wandeling gaan maken of iets creatiefs gaan doen. De zin in chips verdwijnt dan als sneeuw voor de zon.
Als je wel chips gaat eten geeft dat even een voldaan gevoel. Maar daarna heb je snel weer trek!

Omdat het langer duurt om eiwitten te verteren, geeft een bakje kwark langer een verzadigd gevoel dan een handje chips, een groot stuk volvette kaas of een snel patatje

Kies dus voor:
Beweging! Een eitje, wat noten, bakje kwark, olijven, avocado, vis, geprakte avocado.
 
Chocolade
Je lichaam heeft behoefte aan magnesium, chroom en troost. Je kunt het zien als zoethoudertje dat nare gevoelens doet verdwijnen. Het helpt je om je (even) meer energie te geven.
Als je moe bent is het verleidelijk om naar chocolade te grijpen, omdat het onder andere magnesium bevat.
Maar de suiker in de chocola maakt je nog meer moe.

Ben jij een echte zoetekauw? Dan denk je misschien dat je moeilijk weerstand kunt bieden aan suiker of hier misschien zelfs aan verslaafd bent. Toch kan het zijn dat je brein je in werkelijkheid iets anders probeert te vertellen.

Een tekort aan het mineraal chroom zorgt bij de meeste mensen namelijk voor extra trek in zoetigheid.
Dit is tegelijkertijd de valkuil als je snoept: na het eten van een zak snoep stijgt je bloedsuikerspiegel  snel, waarna insuline vrijkomt. Hierdoor volgt een bloedsuikerdip, waardoor je nóg meer trek krijgt in snoep. 
Kan je het toch niet weerstaan, kies dan voor 1 blokje pure chocola met minimaal 75% chocolade.

Nog beter 
Een klein handje noten, zaden, een goed gesprek en een knuffel van je huisdier. Een knuffel en een aai stimuleren de aanmaak van het hormoon oxytocine. Dat geeft je lichaam het gevoel van veiligheid.
 
Snoep
Je lichaam heeft behoefte aan glucose, magnesium chroom en steun [zie ook chocolade].
Ons lichaam, en vooral ons brein, heeft grote behoefte aan glucose, want die stof wordt gebruikt als bron van energie. Daarom moet het niveau voortdurend op peil gehouden worden. Maar het is niet heel slim om daarvoor naar suiker te grijpen, je gaat je daar nog vermoeider door voelen (iets met een snel stijgend bloedsuikergehalte, de aanmaak van insuline om het weer te laten dalen en dan weer veel behoefte aan suiker krijgen).
Een beter alternatief is: 
Een appel, ananas, kokos, bessen of ander fruit. Wat ook helpt is bewegen, doe een korte intensieve inspanning en dan 10 minuten rustig aan. Je lichaam schakelt over naar de langzame vetstofwisseling en zodra dat is gebeurd heb jij geen zin meer in suiker.

Nog meer tips?
Wil je nog meer tips om veel meer energie te krijgen? Dat behaal je inderdaad met wat kleine aanpassingen en weetjes voor je huidige eet- en leefpatroon. Ook boodschappenmanagement helpt je hierbij. Een voorraad, boodschappenlijstjes en snelle, gezonde, lekkere recepten zullen je daar ook bij helpen. Kijk eens op mijn site hoe ik je daar bij kan helpen. Vaak zijn het maar kleine aanpassingen. Of bewustwording van gewoontes die je in de weg blijken te zitten. 
De eerste stap kan zijn om een gratis gesprek aan te vragen. In ongeveer een kwartier hebben we al boven water wat jou het best zou kunnen helpen om veel meer energie en veel minder stress te hebben. Informatie vind je ook op mijn site.
Een kennismakingsgesprek kan je via de mail info@annekeypma.nl inplannen. Ook kan dat via de site

En, als je wilt weten of jij voor vergoeding in aanmerking komt, check je polis of bel even met je verzekering (mijn bgn nummer is 4618 en mijn AGB code is GC 022075). Als je voor vergoeding in aanmerking komt gaat dat uit je aanvullende verzekering en niet ten koste van je eigen risico.

Ik spreek je graag!

Anneke

Neem ook eens een kijkje op mijn Facebook of Instagram, daar staan meer tips en recepten en kan je mij een berichtje sturen.


 



 


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.