Griep! Wat eet ik om het buiten de deur te houden of sneller te herstellen.

Veel mensen ontkomen niet aan een stevige verkoudheid of een griep. En nu de tv, internet en de krant vol staat met allerlei al dan niet nuttige adviezen zal ik hier ook een paar tips geven die mij geholpen hebben sneller te herstellen.

Dat kan ik natuurlijk niet bewijzen maar juist omdat het mij een goed gevoel gaf zoveel mogelijk voor mijzelf te zorgen wil ik dat goede gevoel ook delen!

Hoe
Als je ziek bent is rust houden, veel drinken en zorgen voor goede voeding, net als wanneer je niet ziek bent, belangrijk. Het helpt bij je herstel. Er is natuurlijk niet één voedingsmiddel wat er in zijn eentje voor zorgt dat je beter wordt maar het eten van de juiste voeding kan de klachten zeker verlichten.
 
Kippensoep
Toen ik vroeger als kind ziek was kreeg ik altijd een kommetje kippensoep van mijn moeder. Dat was natuurlijke antibiotica, zei ze. En inderdaad, je krijgt op een makkelijke vocht, vitamines, mineralen, calorieën en eiwitten binnen. Dit zijn de voedingsstoffen die je lichaam in grotere hoeveelheden nodig heeft als je koorts hebt en je je ziek voelt. Natuurlijk maak je de kippensoep lekker zelf, neem een soepkip, doe die in een pan met water en voeg er wortel, ui, prei en selderij aan toe. Laat dit een uurtje zachtjes koken, haal de kip eruit, haal het vlees van het karkas en doe het terug in de pan. Dat is alles. Je kunt het af laten koelen en per portie invriezen (ik maak het vooruit, dan hoef ik niet te koken als ik ziek ben). Doe er ook eens een bouillonblokje (kip of groente maar altijd biologisch en met minder of zonder zout) bij.
 
Bouillon
Bouillon is net als kippensoep een goede bron van vocht. Er zit veel smaak aan en er kunnen wat calorieën inzitten, plus vitamines en mineralen zoals magnesium, calcium, foliumzuur en fosfor. Als je een bouillon heet drinkt, werkt het ook tegen een verstopte neus. Als je misselijk bent en helemaal geen trek hebt gaat (en blijft) een beetje bouillon er vaak wel in.
Maak deze bouillon ook makkelijk zelf. Doe soepvlees en schenkel met been in een pan water samen met prei, wortel, ui, selderij en alle groente die je nog hebt liggen. Laat een uurtje of twee trekken, haal het vlees eruit (de schenkel, het andere vlees kan je natuurlijk laten zitten) en geniet. Ook hier zou je een bouillonblokje (biologisch, minder of geen toegevoegd zout) kunnen toevoegen. Heb je bouillon over? Vries het per portie in. Handig voor de volgende keer dat je niet zo lekker bent.
 
Knoflook
Knoflook blijkt bewezen antibacteriële, antivirale en antischimmeleigenschappen te hebben. Ook helpt het stimulerend op het immuunsysteem. Toevoegen van knoflook aan kippensoep of bouillon kan de smaak ten goede komen en bovendien werkt het dan nog beter tegen de griep.
 
Thee
Net als kippensoep en bouillon werkt thee als een natuurlijke ontstopper van de neus. Drink thee over de dag verdeeld en kies een smaak die je lekker vindt. Wissel de smaken af, dan blijft het lekker. In thee zit tannine en dat heeft naast de werking als antioxidant ook antivirale, antibacteriële en schimmelwerende eigenschappen. Echinaceathee zou de duur van je griep of verkoudheid kunnen verkorten.
 
Honing
Honing heeft krachtige antibacteriële effecten, waarschijnlijk omdat er veel antimicrobiële stoffen inzitten. Neem dan wel goede kwaliteit en onverhitte honing van de biologische imker.
Heb je zin in honingthee? Meng een halve theelepel (2,5 ml) honing door een glas warm water of een kop thee. Vocht inbrengend en verzachtend voor je zere keel.
 
Gember
Gember helpt tegen misselijkheid. Gebruik voor het maken van thee verse gember die je schilt en in dunne plakjes snijdt. Vind je de smaak wat te heftig? Roer er dan een lepeltje honing doorheen.
 
Bananen
Bananen zijn heel goed voor je als je ziek bent. Makkelijk te kauwen en licht van smaak, maar ze zorgen toch voor een aardige hoeveelheid calorieën en voedingsstoffen.
 
Fruit
Eet schaaltjes met aardbeien, blauwe bessen en bramen. Vol met vezels, vitaminen en andere stoffen die goed voor je zijn.
 
Groene bladgroenten
Als je weer een beetje trek krijgt eet dan spruitjes en groene bladgroenten zoals spinazie, sla en boerenkool. Deze groenten zitten vol vitamines, mineralen en vezels. Voeg eens spinazie toe aan een omelet voor een snelle, eiwitrijke maaltijd vol met voedingsstoffen. Of maak eens een smoothie op basis van yoghurt, boerenkool en wat fruit.
 
Zalm
Zalm is een uitstekende bron van eiwitten. Het bevalt ook omega 3-vetzuren en vitamine D, wat ontstekingsremmend werkt en de immuun functie versterkt.
 
Een ijsje
Een water of fruit-ijsje kan een pijnlijke, gezwollen en/of droge keel verzachten. Ook kan het helpen om voldoende vocht binnen te krijgen tijdens de griep. Maak zelf ijsjes van bijvoorbeeld pure vruchtensap. Of neem een perenijsje.

Binnen 3 maanden fitter en lekkerder in je lijf.
Wil je informatie over hoe je niet al te ingewikkeld en niet duur, gezond(er) maar vooral lekker kunt eten en leven, dan kan ik je daarbij helpen. Geen strenge diëten, lastige opdrachten en gesprekken maar met kleine stapjes, helemaal aan jouw manier van eten en leven aangepaste adviezen. Echt, binnen 3 maanden een fitter lijf met een strakker lichaam.. Fijn toch!

Gratis
Kijk ook even op mijn site voor meer informatie of mail mij jouw wensen. Het eerste kennismakingsgesprek is altijd gratis. Dat duurt een minuut of twintig, we praten jouw wensen door en ik vertel jou hoe ik je daar zo goed mogelijk bij kan helpen!

Ik spreek je graag!


Anneke


En, als je wilt weten of jij voor vergoeding in aanmerking komt, check je polis of bel even met je verzekering (mijn bgn nummer is 4618 en mijn AGB code is GC 022075). Als je voor vergoeding in aanmerking komt gaat dat uit je aanvullende verzekering en niet ten koste van je eigen risico.

Neem ook eens een kijkje op mijn Facebook of Instagram  daar staan meer tips en recepten en kan je mij een berichtje sturen.


 


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.