We wish you a merry Christmas.... Toch?

Kerstdagen zonder stress – Hoe dan?
 
Sinterklaas is alweer een poosje het land uit, nu staan de Kerstdagen voor de deur. En een week later oudejaarsavond. Je bent waarschijnlijk al met de voorbereidingen bezig, want het moet wel allemaal perfect zijn.
 
Op je werk moet er van alles afgemaakt worden, huis en tuin versieren, diner voorbereiden, boodschappen doen etc. etc.
 
Allemaal extra werk wat behoorlijk wat stress en spanning kan veroorzaken. Niet alleen voor jezelf, maar ook in je relatie of in je gezin. En als het dan allemaal geregeld is, plof je doodop in je stoel en voel je nog steeds die spanning in je lijf. Spanning die je prikkelbaar maakt en wat explosieve situaties op kan leveren. 
 
Want wees nou eerlijk:
Jij bent niet de enige die moe en gespannen is. En het is juist om die reden dat de feestdagen, ondanks alle goede voornemens, regelmatig eindigen in ruzies of geïrriteerde blikken. Stress, spanning en dus geforceerde ‘gezelligheid’ spelen hierin een hele grote rol.
 
Fijne dagen
Aan de ene kant zijn de feestdagen hele fijne dagen.
Dagen waarop je je familie en vrienden ziet, dagen waarop je terugkijkt op het afgelopen jaar en vooruit kunt kijken op het komende jaar.
Maar de feestdagen kunnen ook erg stressvol zijn waardoor veel mensen niet meer van die heerlijke dagen kunnen genieten.
Misschien helpen deze tips een beetje.. Pas ze toe op je eigen manier, en je zult zien dat het gaat werken.
 
De voorbereiding
De voorbereiding zal nu al wel in volle gang zijn. Heb je het gevoel dat het allemaal wat veel wordt? Probeer dan niet alles alleen te blijven doen. Het is helemaal geen raar idee om je eventuele partner en/of kinderen erbij te betrekken. Maak voor de laatste dagen een to-do lijstje, verdeel dat over iedereen en vraag om feedback. Verdeel de taken en laat iedereen doorgeven als er wat afgevinkt kan worden. Doe dit bijvoorbeeld in een whatsappgroep of zet het lijstje online zodat iedereen kan zien wat er al dan niet is gebeurd. Hou het overzicht en bespreek zaterdag de stand van zaken. Dan kan je nog ingrijpen en een taak aan iemand anders uitbesteden.
 
De dag nadert
Als de Kerstdagen dichterbij komen, groeien vaak ook de verwachtingen. Hoe leuk en gezellig gaat het dit jaar worden. Of, zou die oom die graag een borrel te veel drinkt, zich dit jaar wél gedragen? Of, hopelijk reageert mijn broer niet zo jaloers als anders…
Natuurlijk kennen we allemaal de suikerzoete beelden met aanzwellende vioolmuziek uit films waar tijdens de Kerstdagen de meest onmogelijke ruzies worden bijgelegd, waarna iedereen in elkaars armen valt en ze leefden nog lang en gelukkig….
Leuk natuurlijk, maar dit is beslist géén realiteit. In het echte leven gaat het allemaal niet zo gemakkelijk.

Hoe ga je hier mee om
Probeer positief te blijven!
Als je met een slecht en negatief gevoel op bezoek gaat, dan zal dit veel stress veroorzaken.
Zet al je negatieve gedachtes opzij en stap open en vrolijk naar binnen. Maak zelf geen vreemde opmerkingen, en als iemand anders dat wel doet, dan is het de beste manier om het te negeren door alleen maar te kijken en te luisteren. Want op het moment dat je reageert, geef je voeding aan de negatieve gevoelens van de ander en zal het uit de hand gaan lopen. Niet reageren geeft geen voeding aan de discussie, waarna het al snel op een ander onderwerp over zal gaan. Ik weet het, makkelijker gezegd dan gedaan…. Maar de moeite waard om het te proberen.
 
Zorg voor een luchtige sfeer
Geen discussies over politiek, geld en geloof zei mijn moeder altijd. Dat werkte (soms) wel.
Ga voor het kerstdiner met z’n allen eens een lange boswandeling of strandwandeling maken, met aansluitend een kop warme chocolademelk of een kop koffie.
Daarna kan je relaxed en met een fris hoofd met elkaar aan tafel.

Ontspanning
Zorg ook dat de kok genoeg ontspanning heeft. Help bij het tafeldekken en misschien kan je ook wat kleine kookklusjes overnemen. Maar respecteer het als de kok niemand in de keuken wil hebben (oei, ik stuur altijd iedereen weg…).
Doe rustig aan met alcohol. Je remmingen worden door de alcohol wat minder en als je al aangeschoten aan tafel gaat zal dat de sfeer niet altijd ten goede komen.
 
Maak het fijn!
Hoe jij de kerstdagen gaat doorbrengen is helemaal jouw keuze. Maar het belangrijkste is dat de tijd die je met elkaar doorbrengt ongedwongen is en vooral in een ontspannen sfeer.
 
Tot slot…
Ik wens jullie nu alvast hele fijne en ontspannen feestdagen toe!

Anneke
 


PS
Lekkere winterse maaltijden
Vind je het lastig om zelf gezonde winterse maaltijden te bedenken dan kan ik je daarbij helpen. Ook help ik je om je feestmenu´s op een lekkere, makkelijke en vooral niet zo hoog in calorieën, te bedenken.
De herfst heeft zoveel mogelijkheden om heerlijk, voedend maar ook verantwoord te eten. Warm en snel, geen dikmakers. Voel jij daar wat voor?
Kijk dan eens op mijn site. Daar staan al veel recepten, je vindt blogs die je verder helpen en je ziet ook wat ik je kan bieden om binnen 3 maanden een fitter en strakker lijf te krijgen. Niet zo zeer als stok achter de deur maar meer als een steuntje in de rug.
 

Binnen 3 maanden fitter en lekkerder in je lijf.
Wil je informatie over hoe je niet al te ingewikkeld en niet duur, gezond(er) maar vooral lekker kunt eten en leven, dan kan ik je daarbij helpen. Geen strenge diëten, lastige opdrachten en gesprekken maar met kleine stapjes, helemaal aan jouw manier van eten en leven aangepaste adviezen. Echt, binnen 3 maanden een fitter lijf met een strakker lichaam.. Fijn toch!
Kijk ook even op mijn site voor meer informatie of mail mij jouw wensen. Het eerste kennismakingsgesprek is altijd gratis.

Vergoeding uit verzekering
En, als je wilt weten of jij voor vergoeding in aanmerking komt, check je polis of bel even met je verzekering (mijn bgn nummer is 4618 en mijn AGB code is GC 022075). Als je voor vergoeding in aanmerking komt gaat dat uit je aanvullende verzekering en niet ten koste van je eigen risico. Klik op deze link om te kijken of jouw verzekering erbij staat. https://gewichtsconsulenten.nl/vergoeding-via-je-zorgverzekering

Neem ook eens een kijkje op mijn Facebook of Instagram  daar staan meer tips en recepten en kan je mij een berichtje sturen.


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.