Zo maak je een nieuwe gewoonte blijvend

Gepubliceerd op 21 augustus 2019 14:23

Vind je het nu genoeg?

Ga je vanaf nu meer bewegen, minder snoepen, meer water drinken
of eindelijk je administratie bijhoude
n?

Trek er dan minstens twee maanden voor uit om je die nieuwe gewoonte helemaal eigen te maken – en je oude gedrag dus te vervangen.

Het nieuwe schooljaar begint, de zomervakantie is weer achter de rug, je wilt nu het roer omgooien. Want NU gaat het lukken.

Je weet dat je voor goede voornemens wel een ijzeren discipline nodig hebt. Moeilijk. Maar te doen, want je hebt ergens gelezen dat je om een nieuwe gewoonte aan te leren, dat 21 dagen vol moet houden.

Dat willen we toch allemaal wel, die 21 dagen zijn zo om.

En je weet waarvoor je het doet! Je hebt allang voor ogen hoe je leven er uit gaat zien na die 21 dagen….

Helaas is de waarheid toch een beetje anders. Natuurlijk ben je met die 21 dagen al goed op weg. Maar volgens Brits onderzoek uit 2009 moeten we hier toch wel ruim twee maanden voor uittrekken. Volgens deze studie duurt het gemiddeld zesenzestig dagen voordat we nieuw gedrag als automatisme zien, dus toepassen zonder erbij na te denken. En hoe lastiger het goede voornemen is (wat natuurlijk per persoon verschilt), hoe langer het duurt – zo deed een testpersoon er zelfs 254 dagen over…

Maar waarom is het nu zo moeilijk om vol te houden.

Zie het zo: je loopt in een bos en je wilt snel naar de overkant (doel). Er is een weg, makkelijk begaanbaar. Druk en met veel mensen. En lang! En die weg neem je altijd (gewoonte).
Je weet dat er ook een ander pad is. Eigenlijk kan je veel beter via dat andere maar hobbelige, moerasachtige en ongebaande pad gaan. Yes, wat een tijdwinst! Je bent echt veel sneller aan de overkant. (opbrengst/voordeel).

Maar de eerste keer dat je dat moeilijke pad neemt is niet fijn, je moet echt hard werken om de overkant te bereiken (doel voor ogen houden). De tweede keer gaat al wat makkelijker maar is nog steeds niet eenvoudig. En pas na een poos is dat kortere weggetje makkelijk begaanbaar. (Resultaat) Dan denk je er niet meer bij na, maar je gaat automatisch via dit snellere pad!

Zo gaat het in je hersenen ook. Die zeggen, "wat een onzin, waarom dit moeilijke pad? Neem de gewone weg, dat doe je al jaren". Totdat je het vaker doet. En echt de voordelen van het pad ziet. Dus resultaat van je inspanningen hebt. En dan zijn je hersenen er ook aan gewend.

Natuurlijk kom je nog wel eens in de verleiding het makkelijke pad te nemen. Vooral als je even niet in balans bent. Bij tegenslag, vermoeidheid of verdriet. Bedenk dan waarom je het nieuwe pad ook alweer wilde nemen. En wat het je al heeft opgeleverd. En hoe je je daarbij voelt.

Geef niet te snel op. Onze hersens zijn zó gewend aan oude gewoontes, dat het wel even duurt voordat ze gewend zijn aan wat nieuws. Een keer terugvallen is niet erg. Wees niet boos op jezelf, haal je schouders op en pak de volgende dag gewoon je nieuwe routine weer op. Vertel jezelf wat het je brengt om weer door te gaan met je goede gewoonte. Waarom je er mee bent begonnen. Dan weet je weer waarvoor je het doet en is het wat minder moeilijk.
 
Zo houd je goede voornemens gemakkelijker vol

Neem kleine stapjes. Gooi niet in één keer je hele leven om. Dat demotiveert en lukt eigenlijk nooit. Ja even, maar je zult waarschijnlijk weer snel in je oude gewoonte terugvallen. Begin met iets kleins.

 Bijvoorbeeld, je wilt meer water drinken. Drink dan iedere ochtend bij het tandenpoetsen een extra glas water. Of drink in plaats van frisdrank een glas water wat je lekker maakt met een schijfje citroen of wat stukjes komkommer of zo.

Wil je meer bewegen? Parkeer dan je auto een paar straten verder weg. Bedenk of je de auto niet beter kunt laten staan en de fiets pakken. Geen oponthoud en je hoeft geen parkeerplaats te zoeken.

Administratie bijhouden? Plan iedere vrijdagochtend (of een andere dag natuurlijk) een half uurtje in om te kijken wat je al kunt invoeren. Als het dan tijd is voor de BTW aangifte of zo merk je meteen wat een gemak dit geeft. Of bedenk een andere manier waarmee je het je met minder tijd veel makkelijker maakt natuurlijk.

Bedenk wel dat dit soort praktische maatregelen niet echt een grote kans van slagen hebben als je basis niet goed is. Kijk eens op een afstandje naar jezelf. Naar je leven. Leid je (nog steeds) het leven dat bij je past? Ben je gelukkig in je relatie? Word je blij wakker?
Hoe beter jij je over jezelf en je leven voelt, hoe makkelijker je ongezonde verleidingen kunt weerstaan.
Het is natuurlijk altijd goed om in het algemeen wat meer balans in je leven te vinden. Bouw je leven zo op dat de meeste dingen die je doet, je energie geven in plaats van energie kosten.
Makkelijk gezegd dan gedaan, maar zorg goed voor jezelf. Ontspanning, slaap en plezier zijn gewoon erg belangrijk in je leven.

Nog een laatste tip
In je eentje het roer omgooien is best lastig. Dus hoe lacherig en moeilijk sommige partners er in het begin misschien ook over zullen doen, maak verandering bespreekbaar. En: gun jezelf de tijd. Je levensstijl veranderen is niet alleen een kwestie van minder eten en meer bewegen. Het vraagt veel zelfonderzoek en dat heeft tijd nodig. Hoe leef je, wat kost je energie, hoe ziet je sociale omgeving eruit, snappen zij het en steunen ze je?”

Kortom, met die 21 dagen ga je het niet redden. Maar omdat je je bewust wordt van wat een andere (betere) gewoonte met jouw geluksgevoel en energielevel doet, ben je sowieso al heel goed op weg!
 
Succes!

Anneke

Wil jij wat hulp bij het samenstellen van een volwaardig weekmenu waar je je fit en gezond bij voelt? Ook voor een voedingsadvies kan je bij mij terecht. Neem contact op via de mail of bel: 06 2428 4767. Neem eens een kijkje op mijn Facebook pagina, daar staan meer tips en recepten en kan je mij een berichtje sturen. 
Wil je informatie over hoe je niet al te ingewikkeld en niet duur gezond(er) maar vooral lekker kunt leven, dan kan ik je daarbij helpen.
Stel, je bent gestopt met roken of je zit middenin dit proces en je hebt wat ondersteuning nodig? Of de nicotine is weg maar de kilo's komen erbij? Ook daar kan ik je bij helpen.
Je hoeft het niet alleen te doen!
Kijk ook even op mijn site voor meer informatie of mail mij jouw wensen. Het eerste kennismakingsgesprek is altijd gratis.

Ik spreek je graag!

Anneke


En, als je wilt weten of jij voor vergoeding in aanmerking komt, check de polis van je ziektekostenverzekering  (mijn bgn nummer is 4618 en mijn AGB code is GC 022075). Als je voor vergoeding in aanmerking komt gaat dat uit je aanvullende verzekering en niet ten koste van je eigen risico.

Neem ook eens een kijkje op mijn Facebook of Instagram daar staan meer tips en recepten en kan je mij een berichtje sturen.


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.