Hoe voel je je nu echt...

Gepubliceerd op 8 september 2019 12:26

De vakantie is weer om, en eigenlijk zit je al weer zo in het normale ritme dat je de vakantie en dat uitgeruste gevoel gewoon bent vergeten. Niet fijn.

Met dit gevoel komt ook een ander gevoel naar boven, het gevoel dat je zo graag weer bruisend en energiek in het leven zou willen staan. Zoals je je op vakantie voelde.

Ontspannen, een fit gevoel, blijheid alsof je de wereld helemaal weer aankunt.
Maar nu is de situatie toch wat anders.
Je slaapt niet zo goed, je wordt niet lekker uitgerust wakker, omdat dat bruine kleurtje vervaagt zie je pas hoe moe je gezicht staat.
Concentreren gaat wat lastiger, je wilt wel maar je hebt geen energie.
Als je dan een keer (met tegenzin) gaat sporten heb je de volgende dagen last van pijntje hier en pijntje daar.
Ook koken lukt niet zo goed, je zou meer groente willen eten, minder koolhydraten willen eten en gewoon weer gezellig met je partner willen genieten. Bah. Geen fijne situatie.  En je weet niet goed hoe dat komt.

Als je weer eens op de bank zit dan stel je je misschien voor hoe het zou zijn als je wél goed slaapt. Als je uitgerust je bed uit komt en plezier hebt in je werk omdat je alles beter aan kunt.
Je merkt dat je beter wordt in het koken van een gezonde, smakelijke maaltijd waar je samen met je partner van geniet en gezellig samen de dag bij doorpraat.
Ook een stevige wandeling met een vriendin of de buurvrouw doet je goed, waar je er vroeger moe van werd krijg je er nu juist energie van..

Hoe fijn zou dat zijn.. Geen gekke pijntjes meer na het stoeien met je (klein)kinderen of na het sporten. Je weer fijn voelen in je lijf, dat zou je leven een stuk leuker maken....

Wil je weten waar je staat? Maak dan deze opdracht eens. Helemaal voor jezelf, serieus en eerlijk tegenover jezelf. Jij bent toch enige die het ziet? Misschien kan je dan al een beetje zien waar je vastloopt. En lukt dat niet helemaal, dan staat onder aan dit verhaal mijn aanbod. Om je te helpen. Zodat je weer vol energie je leven kunt oppakken.

Opdracht: 
Schrijf op een groot vel met lijntjes 10 pijnpunten die je nu in jouw huidige situatie ervaart of hebt ervaren. Heb je er 10 (meer mag ook.. minder niet,...)?  Bedenk dan 10 (ook hier geldt meer mag minder niet) plezierpunten die je denkt te ervaren als je jouw doel hebt behaald. Dit zou zo maar jouw motivatie kunnen zijn om dat te gaan bereiken.

Hoe werkt deze opdracht.
Al jouw beslissingen worden gemaakt op basis van pijn en plezier.
Wat levert het nu voor je op en wat levert het je op in de toekomst.
Dat besef is het enigste wat een mens in beweging zet.
Het is jouw drijfveer op weg naar jouw doel!
Zo geef je jezelf steun om van  jouw huidige niet door jou gewenste situatie afscheid te nemen. 

Weet je niet niet goed waar te beginnen? Hieronder een paar voorbeelden. Die hoeven natuurlijk niet voor jou te gelden maar dan heb je even een idee waar je kunt beginnen. En bedenk, dit schrijf je voor jezelf op. Je hoeft het niet te delen. Wees eerlijk tegen jezelf. Het blijft bij jou.

Voorbeeld pijnpunten:

  • Niet de kleding aan kunnen die ik wil
  • Dikke buik hebben
  • Geen conditie
  • Niet kunnen opdrukken
  • Knieklachten
  • Moeten liegen over gewicht/kledingmaat


Voorbeeld plezierpunten die zouden  kunnen helpen:

  • Fitter lijf
  • Lekker bewegen
  • Fijne relatie met mijn partner
  • Rechte houding
  • In oude kledingmaat passen
  • Zonder schaamte naar festivals/strand kunnen
  • Alleen durven sporten in fijne mooie sportkleding en zonder gekke pijntjes...


Nogmaals, waarschijnlijk heb jij hele andere pijnpunten en stel je daar andere plezierpunten tegenover.
Maar deze oefening geeft je inzicht in je motivatie.
En motivatie is de hulp die je jezelf geeft bij gedragsverandering.

Motivatie die uit jezelf komt is de beste motivatie. Maar soms, als een ander (de dokter, je partner, de spiegel....) jou de prikkel geeft, maar jij nog niet het idee hebt dat je het voor jezelf doet kan deze motivatie van buitenaf toch omslaan in motivatie uit jezelf, zeker als je al wat resultaat boekt en ziet wat dat al met je doet.

Dus, vul de opdracht voor jezelf in. Denk er goed over na. Wees eerlijk naar jezelf.

Besluit je na het maken van de opdracht dat je hier wel eens met mij over zou willen praten om te kijken of ik je handvatten kan geven bij jouw verandering/aanpassing?
Mail of bel (06 2428 4767) mij om een afspraak te maken, deze afspraak kan ook telefonisch (het eerste gesprek is gratis), we kunnen dan kijken wat jouw vraag is en hoe ik je daarbij professioneel kan helpen. Deze vraag kan zowel op voedingsgebied als op mentaal gebied liggen. Ik zie je reactie graag tegemoet

Succes met de opdracht!

Anneke
 
Wil je advies om een doel te bereiken? Of dat nu een slanker lijf, een prettiger leven, stoppen met roken zonder te veel aan te komen of handvatten om je eigen regie weer te krijgen? Kijk eens  op mijn site voor meer informatie of mail mij jouw wensen. Het eerste (kennismakings)gesprek is altijd gratis 

En, als je wilt weten of jij voor vergoeding in aanmerking komt, check je polis of bel even met je verzekering (mijn bgn nummer is 4618 en mijn AGB code is GC 022075). Als je voor vergoeding in aanmerking komt gaat dat uit je aanvullende verzekering en niet ten koste van je eigen risico.

Neem ook eens een kijkje op mijn Facebook of Instagram daar staan meer tips en recepten en kan je mij een berichtje sturen.


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.