Eten en genieten op je vakantieadres maar natuurlijk zonder schuldgevoel

Gepubliceerd op 7 juli 2019 18:49

Uit eten op je vakantieadres

Zon, zee, strand en… een heerlijke maaltijd. Maar, geniet zonder schuldgevoel!

Voor de vakantie lette je goed op je voeding en ging je misschien nog eens extra naar de sportschool om lekker in je velletje op het strand te verschijnen. Je hoopt nu dat als je weer thuiskomt, de afgevallen pondjes er allemaal gewoon afgebleven zijn. En ja, dat kan best, want als je de juiste keuzes maakt, hoef je echt niet aan te komen tijdens je vakantie.

Door een beetje op te letten, kun je je calorie inname behoorlijk beperken. Op vakantie is de verleiding groot om de hele dag door van alles te knabbelen en meer alcohol te drinken. Probeer regelmaat te houden en het bij drie hoofdmaaltijden per dag te houden. Sla bij de plaatselijke supermarkt gezonde tussendoortjes in. Zeker in een warm land is het belangrijk om voldoende water te drinken.

Ga je uit eten, kies dan voor frisse salades, veel groenten, gegrild vlees of vis en vers fruit als dessert. Sla de broodjes die op tafel staan over. Sauzen, dressings en jus kun je apart laten serveren, zodat je er een klein beetje van kunt gebruiken. Probeer de porties een beetje bescheiden te houden, door bijvoorbeeld alleen een voorgerecht te nemen of je hoofdgerecht met iemand te delen. Of neem geen 3 gangenmenu maar kies óf voor een voorgerecht óf voor een toetje.

Bij een buffet kan je voor een klein bord kiezen in plaats van een groot bord. Schep dan lekker je kleine bordje vol, geniet ervan en hou het daar dan bij.

Natuurlijk wil op vakantie lekker en ontspannen kunnen genieten van al het lekkers dat het land te bieden heeft. Kijk hieronder of jouw bestemming erbij staat, misschien kan je de volgende tips een beetje toepassen.

Want genieten is altijd heerlijk, doe dat zo veel mogelijk. En ach, een ijsje of een cocktail af en toe kan best, probeer wat meer te bewegen en skip je toetje een keer. Of niet. Net wat jij wilt.

 

De Italiaanse keuken
Ik ga dit jaar weer naar Italië en, ja dat geef ik toe, ik ga genieten van de heerlijke Italiaanse keuken! Ik ga naar Toscane, daar wordt vooral gebruik gemaakt van verse lokale producten, net als in de rest van Italië. Ik ga ook nog een kookcursus volgen, dat heb ik vorig jaar ook gedaan en de docente is (als ze geen kookles geeft) docente voedingsleer op de school voor diëtisten. Vorig jaar heeft ze mij veel tips gegeven om op een verantwoorde manier heerlijk Italiaans te koken, dat gaat ze vast dit jaar ook weer doen!

Italië is natuurlijk wél het land van pizza, pasta en natuurlijk ijs. Pasta’s met rode sauzen en veel groenten vormen een slanke maaltijd. Witte sauzen zijn calorierijker en kun je dan ook beter laten staan. Aan de andere kant, aan rode sauzen wordt vaak veel suiker toegevoegd. Een eenvoudige Pizza Margherita met een dunne bodem, tomatensaus, kaas en oregano is lang niet zo’n calorieënbom als een dik belegde versie met verschillende kaassoorten. Je kunt een pizza ook delen met je tafelgenoot en er een salade bij bestellen. Een keertje genieten van ijs of tiramisu is helemaal geen ramp, maar wissel het af met toetjes van vers fruit en sorbet- of waterijsjes. Beperk ook gevulde pasta’s zoals ravioli, en worstsoorten zoals mortadella. Eet veel frisse, verse salades bij je maaltijden, dat vult goed, is heerlijk en stilt je ergste trek.

 

De Griekse keuken
De Griekse keuken bestaat vooral uit eenvoudige smaakvolle gerechten. Kies gegrild vlees zoals souvlaki of een brochette van gamba’s in plaats van gyros. De traditionele Griekse salade is een absolute topper! Wees wel zuinig met feta. Natuurlijk pas je op met sausjes en brood.

 

De Spaanse keuken

Als je aan Spanje denkt, denk je meteen aan tapas, paella en tortilla. Spanjaarden eten later dan wij gewend zijn. De lunch staat rond drie uur op de planning en het diner begint niet voor tienen. Typisch Spaans is ook het scheutige gebruik van olijfolie en smaakmakers als uien, knoflook en peterselie. De vis en zeevruchten, gegrilde producten zoals groentes, gamba’s, kip, deze verse producten van de mediterrane keuken zoals tomaten en vis zijn een gezonde keuze! Bestel niet te veel tapas tegelijk. Ze zijn veel te lekker en je eet ze vast allemaal ook op 😊. Als je nog trek hebt kun je altijd bijbestellen. Sla de gefrituurde tapas over. Vermijd vette worstsoorten zoals chorizo en salami.

 

De Duitse keuken

Duitsland staat bekend om haar bier en bratwurst, maar er is ook veel gezonds te vinden. Het zware, donkere brood in combinatie met mager vlees of 30+ kaas zorgt al voor een licht ontbijt en lunch. Kies ’s avonds voor ongepaneerde vis- en vleessoorten met rijst of gewone aardappelen in plaats van gebakken en gefrituurde bijgerechten. In restaurants zijn de porties vaak groot. Probeer een normale portie te eten, door je te bedenken of je nog wel echt trek hebt. Neem er een salade bij (vraag de dressing apart) dat vult lekker.

 

De Marokkaanse keuken
Couscous, kipfilet, linzen en lamsfilet zijn gezonde keuzes in de Marokkaanse keuken. Vaak past een tajine ook binnen je gezonde eetstijl. In een tajine worden gerechten gaar gestoofd en wordt er weinig vet aan toegevoegd. Bovendien zitten ze boordevol groenten. Pas op met de nagerechten want Marokkaanse toetjes zijn vaak zoet! Ga liever voor vers fruit.

 

Turkije

De Turkse keuken is veel uitgebreider dan Turkse pizza’s en broodjes kebab, elke regio heeft  eigen specialiteiten. De Turkse versie van tapas heet ‘meze’ en bestaat ook uit kleine warme en koude gerechten. Met gegrild vlees en vis, gevulde groenten en salades zit je altijd goed. Ontbijt met yoghurt en fruit, verruil de baklava voor een stuk watermeloen, eet lekker veel salades en neem liever één glas wijn gevolgd door water dan allerlei mixdrankjes. En ook hier, heb je all inclusive geboekt, snack dan niet de hele dag door maar eet gezond bij je ontbijt en je lunch, dan heb je niet zoveel trek tussendoor. En pak ’s avonds een klein bord i.p.v. een groot bord, schep dat helemaal vol en geniet daar lekker van!

De Aziatische keuken
Kies gerechten met veel groenten, kip en rijst er is genoeg keuze! Pas op met gefrituurde loempia’s en kroepoek. Eet als voorgerecht een traditionele misosoep. Zo is je ergste honger al gestild. In Azië is volop exotisch fruit verkrijgbaar, ideaal als tussendoortje of nagerecht!

 

De Franse keuken

Croissantjes, pain au chocolat, allerlei kazen, wijn: Frankrijk is hét land voor mensen die van lekker eten houden. Eet veel vers fruit en groente. Geniet op je gemak aan tafel van een uitgebreide lunch en avondmaaltijd, zodat je geen trek meer hebt in tussendoortjes.

Bewaar de lekkere kaasjes voor na het diner en proef dan een klein stukje, in plaats van grote hoeveelheden op brood te erbij.

Hou het wel bij één glas wijn. Ontbijt niet elke dag met croissants en chocoladebroodjes, maar kies ook eens voor een schaaltje magere kwark.
Als diner zijn er genoeg Franse klassiekers die je kunt kiezen. Begin met een heerlijke bouillabaisse of een krachtige bouillon. Als hoofdgerecht kun je het beste kiezen voor gegrild vlees of vis. Pas op met de sauzen en bijgerechten zoals patatjes. Ook staat er altijd brood op tafel, laat dit liever liggen. Heb je nog zin in een dessert? Neem een bolletje sorbetijs met vers fruit of geniet van een lekker kopje koffie.

 

Algemene tips

Drink veel water, pas op met water uit de kraan, koop liever flessen water, als je met de auto gaat, neem dan voldoende zelf mee. In ieder geval voor de eerste dagen, als je laat aankomt zijn de winkels misschien al dicht en kan je toch je tanden veilig poetsen.

 

Als je fruit eet of als je water extra lekker wilt maken met fruit, was dat dan af met flessenwater, pas ook op met ijsblokjes.

 

Kijk als je eten op straat koopt, niet alleen hoe het eten maar ook hoe het stalletje er uit ziet. Staat er geen eten op de grond, lopen er geen dieren bij de plaats waar het wordt klaar gemaakt en als het een warm gerecht is, is het dan goed heet of ligt het er al even en is het lauw. Ik denk altijd, bij twijfel niet doen.

 

Pas ook wat beweging in, maak een iedere ochtend een (strand)wandeling als het nog niet zo warm is, huur eens fietsen om een leuk stadje te ontdekken. Misschien worden er sportactiviteiten georganiseerd waar je aan mee kunt doen of leef je uit in de gym van het resort. Doe waar jij je goed bij voelt, je iedere dag in het zweet werken is helemaal niet nodig als jij daar geen zin in hebt. Het is vakantie hè…

Geniet van de plaatselijke specialiteiten, eet zo veel mogelijk puur en onbewerkt. Pas op met alcohol, lekker maar veel calorieën waar je niet zoveel aan hebt (alcohol bevat 4 calorieën per gram en dat is nog zonder de toegevoegde suiker die bijvoorbeeld in cocktails zit). Bovendien zorgt alcohol ervoor dat je wat makkelijker wordt en misschien iets meer gaat eten dan je eigenlijk van plan was.

Maar, het allerbelangrijkste, rust lekker uit, tank bij, relax en maak een goede start voor het 2e deel van het jaar!

Fijne vakantie!

Anneke

 

Wil jij wat hulp bij het samenstellen van een volwaardig weekmenu waar je je fit en gezond bij voelt? Ook voor een voedingsadvies kan je bij mij terecht. Neem contact op via de mail of bel: 06 2428 4767. Neem eens een kijkje op mijn Facebook pagina, daar staan meer tips en recepten en kan je mij een berichtje sturen. Het formulier hiernaast invullen kan natuurlijk ook.


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.