Zomaar wat gewoontes die je ongemerkt tegenhouden bij het bereiken van een gezonde leefstijl.

Gepubliceerd op 20 mei 2019 15:27

Eetgewoontes waarvan je ongemerkt zwaarder wordt. Zomaar wat tips waar je misschien wel iets mee kunt.
Succes!
 
Snel eten.
Ik heb haast, ik ben te laat, ik moet straks weer weg… Ik eet even staand of heel snel mijn bord leeg. Oké. dit bespaart tijd, maar snel eten kent een belangrijk nadeel. Je kunt er namelijk dik van worden.
Het duurt namelijk ongeveer 20 minuten duurt voordat je hersenen door hebben dat je maag vol is. Als dat seintje komt, heb je al meer gegeten dan je nodig hebt. Neem de tijd om te eten. Plan er voldoende tijd voor in als je je dagindeling maakt.

Je drinkt niet genoeg water.
Wist je dat je als je vóór het eten een glas water drinkt je minder eet? Je maag zit al vol met water (en water heeft ook nog eens calorieën) dus heb je minder trek. En water versnelt je stofwisseling, ook dat is gunstig als je niet wilt aankomen. Kijk eens naar je drinkpatroon. Drink je veel sap, frisdrank of latte’s? Dat is niet zo goed voor je, al deze dranken bevatten veel suiker en dus veel calorieën. Water is beter voor je. Als je dat een beetje saai vindt, doe er dan wat fruit als partjes citroen, limoen, basilicum enz. enz. doorheen.

Eet je veel buiten de deur?
Snel een kant en klare lunch kopen, in het bedrijfsrestaurant eten, wat leuks vieren met een dinertje.. Leuk, lekker en gezellig. Maar het levert wel veel calorieën op.
Ook omdat je er vaak geen water maar frisdrank, een glaasje sap of wijntje bij drinkt. Dat zou je thuis toch minder snel doen. En bovendien weet je thuis precies wat er in je maaltijd zit. In een restaurant heb je dat niet zelf in de hand. Vier eens iets met een gezellige wandeling of een andere actieve bezigheid. Wat ook helpt is je eigen lunch mee te nemen. 
 
Heb je een zittend beroep?
Onderzoeken tonen aan dat mensen die veel zitten vaker wat te zwaar zijn. Probeer ieder uur een beetje te bewegen. Er is van alles te bedenken, je auto een straat verder weg zetten. De fiets nemen in plaats van de auto. Ga eens met de trap in plaats van met de lift, haal koffie op een andere afdeling. Zet een alarmpje op je telefoon zodat je weet dat er weer een uur om is, je kunt dan even wat rek en strekoefeningen doen, traplopen of gewoon een stukje lopen.

Je slaapt niet genoeg
Een gebrek aan slaap hangt sterk samen met dik worden. Dit komt onder andere door de hormonale verandering. Je bent vaak ook te moe om nog te gaan sporten of bewegen en hebt meer trek in zoete dingen. Sluit je laptop, mobiel en ook de tv een uur voor je gaat slapen af.
Probeer rustig naar het moment van naar bed gaan toe te werken, ga geen spannende film kijken. Neem geen koffie of thee meer. Kruidenthee is beter. Maak je slaapkamer zo donker mogelijk en spreek met jezelf af dat je, als je met iets zit, dat alleen overdag gaat overdenken en oplossen. Weltrusten!
 
Je hebt het heel erg druk..
Ben jij zo iemand die steeds zegt: Nee daar heb ik geen tijd voor. Ik heb het veel te druk. Vraag jezelf eens af of al dat gestress en je drukke leven echt wel de moeite waard is? Hoe voel je je eigenlijk, met al die stress, die zorgen, de druk en met al die verplichtingen? Kijk eens goed naar jouw mogelijkheden om al die stress wat in te perken. Wat kan je laten zonder dat dat grote gevolgen heeft (je baan opzeggen is natuurlijk geen goed idee). Maar misschien doe je wel dingen die helemaal niet jouw taak zijn. Dat hoeft helemaal niet in je werksfeer te zijn maar kan ook best in je privéleven zitten. Kijk daar eens kritisch en eerlijk naar. En bedenk ook wat je wél graag zou (willen) doen. Probeer daar tijd voor te maken.
 
Pak eens een kleiner bordje.
Logisch, op een groot bord past meer eten dan op een klein bord. Nadeel, je eet veel meer. Probeer het eens, pak een ontbijtbord in plaats van een dinerbord. Je zult zien, samen met rustig eten zul je merken dat je ook sneller vol zit.

Je eet voor de TV
Het blijkt uit onderzoek dat wanneer je TV zit te kijken of  steeds op je mobiel kijkt tijdens het eten, je automatisch meer eet. Dat komt omdat je niet bewust eet. Je hebt dus totaal niet door hoeveel je eet en wat je eet. Zonde! Pak dat bord, ga lekker aan tafel zitten en praat eens met elkaar.
 
Misschien herken je jezelf in sommige bovenstaande gewoontes. Die kan je met niet al te veel moeite aanpakken. Rustig aan hè, je hoeft niet meteen alles te doen, begin rustig en voer het langzaam op.

Als je vragen hebt over gezonder eten of een gezondere leefstijl kun je mij altijd een mailtje sturen: info@annekeypma.nl

Bel 06 2428 4767 of mail, en kijk ook even op mijn site voor meer informatie. Begeleiding en coaching kan in de praktijk maar zeker ook op afstand met telefoon, skype of beeldbellen.
Je bent van harte welkom!
Ik spreek je graag!


Anneke


En, als je wilt weten of jij voor vergoeding in aanmerking komt, check je polis of bel even met je verzekering (mijn bgn nummer is 4618 en mijn AGB code is GC 022075). Als je voor vergoeding in aanmerking komt gaat dat uit je aanvullende verzekering en niet ten koste van je eigen risico.

Neem ook eens een kijkje op mijn Facebook of Instagram  daar staan meer tips en recepten en kan je mij een berichtje sturen.


 


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.