Wat doet slapen voor je. Slaap jij goed?

Gepubliceerd op 20 mei 2019 15:16

Waarom is slaap zo belangrijk
Misschien herken je dit wel, je was net nog zo moe, je wilde eigenlijk meteen je bed in. En dan lig je, kan je niet slapen….
 
Hoe kan dat nou, je bent echt heel moe. Soms kan de oorzaak dan liggen in spanning of stress, wat kan samenhangen met gebeurtenissen overdag.
 
Er kunnen er bepaalde dingen voorkomen in het leven waardoor je slechter slaapt, zoals stress, verhuizing, ziekte, financiële zorgen etc.
Om toch aan slaap te komen gaan mensen bijvoorbeeld eerder naar bed of doen overdag een powernap. Dit werkt best op korte termijn, maar op de lange termijn houdt dit juist de slapeloosheid in stand. De stressfactoren zijn allang verdwenen maar toch verdwijnt je slechte slaap niet. Ga dan eens naar de huisarts, daar is hij/zij ook voor.
 
Veel mensen met slapeloosheid maken zich zorgen terwijl ze in slaap proberen te vallen. Eén van de dingen waar zij zich zorgen om maken, is de slaap zelf. Op de wekker kijken en uren uitrekenen, concluderen dat dit niet genoeg is en je daar vervolgens weer zorgen om maken, wat je weer wakker houdt, misschien herken jij dat wel.
Of je probeert juist heel hard in slaap te komen en natuurlijk lukt dat dan niet. In slaap vallen lukt alleen als je ontspannen bent.
 
Slapeloosheid kan ook een onderdeel zijn van een sombere periode of misschien zelfs een depressie of een burn-out. Als je slecht slaapt doordat je niet lekker in je vel zit en nog maar weinig lichtpuntjes ziet, kan je dit beter met je huisarts bespreken.
 
Ook lichamelijke aandoeningen kunnen slapeloosheid veroorzaken. Denk aan ziektes met pijn of, vaak onderschat, veel jeuk. Rusteloze benen is ook een vaak gehoorde klacht. Of opvliegers. Sommige mensen slapen erg licht door hun gesnurk, of het gesnurk van een partner.
 
En neem jij wel eens een glaasje wijn als slaapmutsje? Beter van niet, je valt vaak wel wat sneller in slaap maar je slaapt onrustig en wordt vroeger dan normaal weer wakker.
 
Als je slecht slaapt kan je daar echt last van hebben. Je herkent het vast wel, je bent moe en futloos, concentreren gaat minder goed en je bent erg humeurig, misschien zelfs wel wat emotioneler dan anders.
 
Wat kan helpen.
Als je slaapkamer rustig, donker en koel is, slaap je makkelijker in. Denk aan een goed matras, een fijn dekbed en als je in een drukke omgeving woont, gebruik dan oordopjes. Kijk geen spannende film, ga niet met ruzie slapen en drink wat minder koffie, thee of chocolademelk en laat de alcohol liever staan. Eet niet te veel voordat je naar bed gaat.
Ook je mobiel kan misschien wat eerder uit. Schermen van je mobiel, je laptop en je tablet kunnen een blauw licht uitstralen wat je hersenen laat denken dat je nog echt niet in slaap kunt vallen omdat het nog dag is. Moet je ´s avonds toch gebruik maken van deze schermen, schakel dan een blauw licht filter in.
Rook je? Natuurlijk weet je best dat dat niet gezond is maar rook liever niet voordat je naar bed gaat. Roken werkt stimulerend op je geest, het verhoogt je hartslag en je bloeddruk. Dat kan je wakker houden.
Gebruik geen slaapmiddelen. Gebruik je die toch, dan weet je vast dat ze maar even werken en dat je er steeds meer van nodig hebt. Bouw het gebruik hiervan liever af, natuurlijk niet alleen maar altijd in overleg met en met hulp van de huisarts.
Probeer te luisteren naar je lichaam, dat gaat zo: als je moe wordt ga je slapen en je gebruikt geen wekker maar staat pas op als je wakker wordt. Dat is jouw slaap-waakritme. Natuurlijk kan je dat niet altijd toepassen, heel lastig als jij om 8.30 uur op je werk moet zijn maar je interne klok zorgt ervoor dat je pas om 9.00 uur wakker wordt.
Probeer in het weekend en op dagen dat je niet vroeg je bed uit hoeft toch op dezelfde tijd te gaan slapen en op staan dan op dagen dat je je wekker moet zetten. Je blijft lekker in je ritme en hebt veel meer energie.
Minder slaap levert ook vaak meer kilo´s op de weegschaal op.
Een gebrek aan slaap lijkt gekoppeld te zijn aan een toename in honger en eetlust, en misschien ook aan overgewicht. Recent onderzoek heeft zich gericht op de koppeling tussen slaap en de peptiden die de eetlust reguleren.  
In normaal Nederlands: slaaptekort zou de eetlust kunnen bevorderen maar ook het verlangen naar vette en koolhydraatrijke voeding te stimuleren. Hierover zijn nog steeds veel onderzoeken gaande.

Als je vragen hebt over gezonder eten of een gezondere leefstijl kun je mij altijd een mailtje sturen: info@annekeypma.nl

Bel 06 2428 4767 of mail, en kijk ook even verder op mijn site voor meer informatie. Begeleiding en coaching kan in de praktijk maar zeker ook op afstand met telefoon, skype of beeldbellen.
Je bent van harte welkom!
Ik spreek je graag!


Anneke


En, als je wilt weten of jij voor vergoeding in aanmerking komt, check je polis of bel even met je verzekering (mijn bgn nummer is 4618 en mijn AGB code is GC 022075). Als je voor vergoeding in aanmerking komt gaat dat uit je aanvullende verzekering en niet ten koste van je eigen risico.

Neem ook eens een kijkje op mijn Facebook of Instagram  daar staan meer tips en recepten en kan je mij een berichtje sturen.


 »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.